Doe zoals Bill


Wat is de Bill-campagne?

De Bill-campagne is een sensibiliseringscampagne die zich vooral richt tot minderjarigen en jongvolwassenen die worden blootgesteld aan ongepast alcoholgebruik.

We spreken over jongeren die op hun feestje met vrienden alcohol willen laten vloeien. Over jongvolwassenen die graag thuis of op café een feestje bouwen. Dus twee doelgroepen die vrij cool zijn, op wie gezag weinig invloed heeft, maar die meer geneigd zijn om naar hun vrienden en naasten te luisteren.

Om die reden is het symbool van de campagne een figuur die de voornaam Bill heeft. Bill richt zich tot jongeren en jongvolwassenen en gebruikt daarbij dezelfde codes en dezelfde taal. Bill zegt niet wat je moet doen en geeft nog minder bevelen. Bill geeft raad.

Maar wie is Bill?

Bill is de coole makker. Bill is non-conformistisch en houdt zich buiten de nieuwste trends.

Bill heeft iets van een hipster. De hippe knaap, die zijn eigen stijl ontwikkelt en naar wie zijn vrienden opkijken.

Bill is eerlijk en grappig, en als hij iets te zeggen heeft, zal hij zich daar niet voor schromen.

 

Welke vorm zal de Bill-campagne aannemen?


De Bill-campagne krijgt de steun van twee organisaties: de nachtwinkelketen White Night en de beroepsvereniging van wijnen en gedistilleerde dranken, Vinum Et Spiritus (V&S). Zowel White Night als V&S vervullen een belangrijke maatschappelijke rol. Elke organisatie wil haar verantwoordelijkheid nemen en de levenskwaliteit van de Belgen helpen verbeteren.

De campagne start in september 2016 en er is nog geen einddatum vastgesteld. De Bill-campagne is flexibel en zal met haar tijd meegaan: om te beginnen, worden de White Night-winkels het speelterrein van Bill. Het sensibiliseringsmateriaal zal namelijk in de 20 verkooppunten van de keten worden uitgestald. Deze winkels zijn verdeeld over Brussel (16) en Waals Brabant (4).

Bill is een « bottom-up » campagne, die het potentieel kan aantonen van campagnes met een lokaal bereik, die steunen op nauwe samenwerkingsverbanden met de plaatselijke overheid, de scholen, de politiediensten, de ziekenhuizen en andere belangrijke lokale spelers.

 

Wat zijn de kernboodschappen van de campagne?


  • Minderjarigen mogen geen gedistilleerde dranken consumeren en ook de verkoop ervan aan hen is verboden. Maar eigenlijk worden minderjarigen eenvoudigweg afgeraden om alcoholhoudende dranken, zijnde bier, wijn of gedistilleerd, te drinken.
  • Jongvolwassenen boven 18 die beslissen om te drinken, moeten begrijpen hoe ze dat met mate kunnen doen, hoe ze ervan kunnen genieten in plaats van dronken te worden, en hoe ze de gevaren voor de gezondheid die met overmatig alcoholgebruik gepaard gaan, kunnen vermijden.
  • Vrouwen krijgen de raad om niet meer dan 2 glazen en mannen om niet meer dan 3 glazen per dag te drinken. Klik hier om daarover meer te lezen
  • Het is verstandig om voor het drinken iets te eten en zichzelf onder controle te houden, door bijvoorbeeld alcoholhoudende dranken af te wisselen met frisdranken. Het is ook aanbevolen om geregeld water te drinken, want alcohol is vochtafdrijvend.

Links


http://vinumetspiritus.be

http://www.whitenight.be

https://www.facebook.com/WhiteNightShop